Osallistuin keväällä ensimmäsitä kertaa Stephen Westin Mystery KALiin. Huivi valmistui elokuussa. Huivi on jäänyt esittelemättä täällä blogissa, joten tässäpä muutama kuva valmiista huivista :).
Malli: Marled Magic by Stephen West
Lanka: Paaaaaljon kaikkia jämiä ja uuttakin lankaa
Tour de Sockin viidennellä etapilla oli neulottavana Heidi Nickin palmikkosukat. Sukissa oli paljon kahden simukan palmikoita, jotka olisi pitänyt neuloa kiertämättä. Minusta tuollaiset kahden silmukan levyiset palmikot on paljon nätimmät kierrettyinä, joten päätin muokata ohjetta. Sukkiin olisi tullut myös helmiä, mutta niiden sijasta päädyin neulomaan helmien paikoille nypyt. Lopussa palmikoiden kiertämiset jo hapotti niin, että lopulta päädyin päättämään etupuolen palmikot heti kantapään kääntämisen jälkeen. Ihan kivat näistä tuli näinkin, vaikka nyppyihin en lopulta ole ollenkaan tyytyväinen.
Kattokaa nyt. Pukivat mulle tämmöisen! Mamma on tän kuulemma rakkaudella neulonut ihan varta vasten mulle.
Onhan tää nyt vähän nolo. En tajua miksi tällaista tarvitsen, kun on tuota lämmikettä omasta takaakin. Mutta mamma vakuutteli, että tarviin tätä kyllä sitten kun taas seuraavan kerran käyn sen kivan tätin luona, joka surauttelee karvani lyhyeksi.
Lämmin tää on kyllä, ja pehmoinenkin. Vähän olis mamma saanut neuloa tähän kasvunvaraa, mutta kait tää menee ainakin nyt alkutalvesta. Lupasin siis pitää tätä, ihan mamman mieliksi.
T. Siiri
PS. Mua voi seurata Instassa @siiri_the_little_dog. Sinne se tuo meidän perheen naisväki postailee minusta kaikkia hulluja kuvia ja höpsöjä videoita. Kaikkea sitä.
Loppukesästä neulin raitasukkia lapsosilleni. Raitasukkien neulonna innoittajana toimi Tuin ja Laikan neulepodcastin väriKAL, johon keräsin pisteitä valitsemalla mahdollisimman kirjavia lankoja.
Poikasen jalka oli hurahtanut kasvaa kesän aikana niin, että sukkia taas tarvittiin. Tällaiset syntyi.
Näin hienoja poseerauskuvia sain, kun pyysin 3v touhutoopea poseeraamaan uusien sukkiensa kanssa :D
Malli: oma perussukka
Koko: n. 27
Lanka: Grundl Hot Socks Diamond ja muita jämiä
Puikot: 2,5 muistaakseni
Kulutus:
Ravelryssä: Perussukat Veetille
Myös tyttäret saivat raitasukkia. Molemmat toivoivat nilkkavillasukkia kotihengailuun. Päätin kokeilla näihin sukkiin SockMadnessin menestyksen myötä lahjaksi saamani Fish Lips Kiss Heel -kantapäätä. Neuloin toisen tytön sukat kärjestä ylöspäin ja toisen varresta kärkeen. Ja molempiin siis käytin tuota kalanhuulipusukantapäätä, ja tykkäsin kyllä! Tuli hyvät, reiättömät tiimalasikantapäät, vaikken ehkä jaksanut ohjeen kaikkia moninaisia nyansseja lukeakaan.
En tiedä miksi ihmeessä blogitekstien kirjoittelu on nykyään ollut tuskaista. Tykkään kyllä kirjoittaa, mutta raahautuminen tähä koneelle vain tahtoo olla ylivoimaista. Se on hassunkrista, sillä juuri tämä somessa asioiden jakaminen on ollut se kenties suurin innoittajani, joka saa minut aina tarttumaan puikkoihin ja koukkuun. Tälläkin hetkellä jonossa odottaa noin kymmenen valmista työtä pääsemistä esiteltäväksi täällä blogissa.
Jotta saisin tuota esiteltävien jonoa nyt vähän lyhennettyä, päätin rykäistä kaikki Tour-sukkani esille kerralla. Toki jokainen sukkapari ansaitsisi oman esittelynsä, mutta mitäs oon pantannut näitä näin pitkään. Tässäpä siis lyhyesti ja ytimekkäästi minun tämän vuotinen tourini.
Lämmittelyohjeena oli TiiQ:n Prihat. Nämä lähtivät heti valmistuttuaan vaihto-oppilaan tuliaisiksi rapakon taakse, siksi siis Suomi-värit :)
Ensimmäinen varsinainen kisasukkapari oli Fins. Halusin käyttää näihin Sock Madness -kisan myötä lahjaksi saamani Lanitiumit saadakseni sponsorilangasta bonuspisteet Tourille. Kuvassa sukkia esittelee sorjasäärinen 10v tyttäreni, sillä S-koossa neulottuina sukista tuli omaan jalkaani hiukasen liian kapeat.
Seuraavaksi neulottiin jälleen TiiQ:n malli, tällä kertaa iki-ihana Kanteletar. Näihin käytin päävärinä itse lupiineilla värjäämääni lankaa. tuli ihanat ja omaan jalkaan oikein passelit!
Malli: Kanteletar by tiina Kuu
Koko: n. 40
Lanka: Drops Fabel (turkoosi lupiinilla itse värjätty)
Kovasti tykkäsin myös seuraavasta mallista. Näissä pääsi itse valitsemaan, millaisen cuffin tai kantapään tekee. Nirkkoreunasta ja pitsikantapäästä sai bonaripisteet.
Toisiksi viimeisellä etapilla oli tarjolla palmikkoja yhdistettynä helmiin. En itse lämmennyt malliin aivan sellaisenaan, vaan halusin modata mallia. Koska modatuista sukista ei saa pisteitä, loppui myös innostus saattaa sukkapari valmiiksi. Lankana on punajuurilla värjättyä merinolankaa. Nämä ovat siis vielä vaiheessa, mutta toivottavasti saisin valmiiksi lähiaikoina :)
Koskapa tämä blogin päivittäminen on ollut minulle niin työlästä viime aikoina, ajattelin kokeilla myös neuleiden esittelyä videomuodossa. Olen katsellut toisten videopodcasteja jo pidemmän aikaa, ja nyt uskaltauduin itsekin kokeilemaan. Tällä ekalla videolla esittelen näiden Tour-sukkieni lisäksi viimeisimpiä kasvivärjäyksiäni. Noista värjäyksistä ajattelin kyllä postatakin vielä, kunhan saan napattua niistä kuvia. Mutta jos jotakin teistä blogini lukijoista kiinnostaqa kurkata ekaa "kaapista ulos tuloani", niin tässäpä tämä video tuoreeltaan :)
Järjestyksessään 11. Sock Madness -sukkakisa on saatu päätökseen. Ja arvatkaas, minä sinnittelin kisassa mukana aina finaalikierrokselle saakka! Aiemmissa postauksissa olen esitellyt neljät ensimmäiset kisaan neulomani sukat. Tässäpä pikaesittelyt sukkakisaan neulomistani lopuista pareista.
Neljännen varsinaisen kisakierroksen aiheena oli helmisukat.
Viidennellä kierroksella neulottiin mosaiikkia ainaoikein neuleena. Näissä sukissa oli myös aika persoonallinen kantapää.
Kuudennella, semifinaalikierroksella taisteltiin finaalipaikasta. Tehtävänä oli rakennella pentaminopalikoita intarsianeuleena. Ei ole muuten aivan läpihuutojuttu tuo intarsian neulominen pyörönä. Suureksi ihmetyksekseni neuloin pentaminosukat nopeiten omasta ryhmästäni ja selvitin tieni finaaliin.
Finaalissa tehtävänä oli neuloa kirjoneuletta. Varren yläosan kuviossa piti kuljettaa neljää lankaa yhtä aikaa. Neuloin taukoamatta näitä finaalisukkia 29 tuntia. Jäin harmittavasti palkintosijojen ulkopuolelle ollessani finaalin neljäs. Toki hieno suoritus sekin, kun lähdin alunperin ihan vaan huvikseni kisaan mukaan.
Tässä vielä kaikki sukat yhteiskuvassa.
Nyt ajattelin pitää muutaman neuleettoman päivän tässä. Vähän niinku kiintiö täynnä.. :D
Näköjään en saa päivitettyä tätä blogia ajallaan. Siispä pläjäytän nyt sitten kerralla esille kaikki vielä esittelemättömät Sock Madnessissa neulomani sukkaparit.
Edellisen SM-päivityksen tein siis kuukausi sitten, jolloin takana oli vasta kaksi ensimmäistä kierrosta. Sen jälkeen on ehtinyt vierähtää kaksi seuraavaa kisakierrosta. Roikun vielä kisassa mukana, vaikka kaiken arjen kiireen keskellä onkin vaikea löytää aikaa kisaneulomuksille.
Noin kuukausi sitten menetin flunssan seurauksena ääneni ja jouduin sen vuoksi viikon sairauslomalle. Kakkoskierroksen bonusohje, Zag, napsahti sähköpostiin juuri sopivasti sairausloman alkajaisiksi. Malli näytti mielenkiintoiselle, ja kun aikaakin kerrankin oli, lähti sukat puikoille saman tien.
Sukat aloitettiin neulomalla ensin kärki ja sitten luotiin silmukat keskelle eteen pituussuunnassa. Varren alku neulottiin matkaan intarsiana. Kantapää neulottiin sille jätettyyn reikään paikalleen viimeisenä. vaikka kokoa oli vaikea arvioida etukäteen, näistä sattui tulemaan omiin jalkoihin oikein passelit. valmistuivat oikein passelisti pääsiäissukiksi :).
Kolmannella varsinaisella kierroksella päästiin neulomaan kirjoneuletta. Malli oli helppo neuloa symmetrisyytensä ansiosta, joskin kantapää oli superhidas tehdä. Pääsin jatkoon tiimini viimeisten neulojien joukossa.
Viimeisimmällä kisakierroksella kirjoneulonta jatkui, kun saimme tehtäväksemme neuloa lampaita, pupuja ja kanoja. Ohje tipahti sähköpostiin sopivasti viime viikonlopun alkajaisiksi, ja sainkin hitaan kirjoneuleosion neulottua viikonlopun aikana. Terät valmistuivat sitten parin seuraavan päivän aikana iltaneulontana. Muutkin kisailijat saivat omia sukkiaan valmiiksi hyvissä ajoin, ja taas sain omani valmiiksi viimeisten jatkoon päässeiden joukossa.
Neuloin varren kirjoneuleosion pouikkokoolla 2,5 ja terät koolla 2,25. Varsista tuli pirteän värikkäät, mutta teriin tulin valinneeksi vähän liian tumman sävyn. Omiin jalkoihini varsista tuli hiukan liian kapeat, mutta ehkäpä nämä ovat sopivat 9v tyttärelleni ensi syksynä, joka ottaa äitiään jatkuvasti kiinni jalan koossa :).
Tähän asti olen tykännyt Sock Madnessin kisasukkamalleista kovasti. Vielä odottelen, josko saisimme neulottavaksi jotain ihanan pitsistä tai palmikkoista. Toivottavasti saisin taiottua myös jostain neuleaikaa tulevia kierroksia varten, jotta pysyisin kisassa mukana :).